Sunday, December 2, 2012

Nilai Murni Gagasan 1 Malaysia


8 Nilai-nilai yang telah diketengahkan oleh YAB Perdana Menteri.


1) Ketabahan : Manusia yang mempunyai ketabahan yang tinggi dan kesungguhan abadi, tentu akan menjadi seorang manusia yang berjaya kelak. namun ketabahan ini perlu diselaraskan dengan jiwa yang murni dan ikhlas.

2) Penerimaan : Sesungguhnya manusia yang menerima mempunyai keberuntungan lebih dari mereka yang mengamalkan pemberian. Oleh yang demikian, jadilah manusia yang mampu dan mahu menerima ape sahaja ketentuan sama ada ianyan suka mahupon duka.

3) Pendidikan : Pendekatan penambaikan dalam sistem pendidikan menjurus kepada penaik tarafan sistem dan pembentukan prasarana pendidikan yang bermutu tinggi dan bertaraf antarabangsa.

4) Integriti : Integriti yang wujud dalam masyarakat terutama mereka yang bergelar pemimpin dan pekerja amatlah perlu dihalusi bagi mewujudkan suasana keberkesanan dalam perlaksanaan tatacara perkhidmatan yang lebih bermutu.

5) Meritokrasi : Sistem yang sekian lama mewujudkan sedikit ketidak puasan kepada masyarakat bukan bumiputera dan ia perlu di kaji dan dihalusi semula bagi memperseimbangkan hak-hak antara masyarakat malaysia dibawah gagasan baru ini.

6) Rendah Hati : Perlu di amalkan dimana juga, tak kira masa, tempat dan keadaanya. Agama Islam dan intipatinya menggalakkan masyarakat di muka bumi ini supaya merendah diri dan merendah hati dalam ape jua situasi.

7) Kesetiaan : Kesetiaan antara kawan dan lawan perlu diwujudkan bagi memperkasakan satu gagasan masyarakat yang memperjuangkan agama, nusa dan bangsa.

8) Budaya Kecemerlangan : Melalui cara dan pendekatan "KPI" iaitu key performance indicator, ia sedikit sebanyak meningkat kan daya mutu kerja perkhidmatan awan dan swasta bagi membantu kerajaan dan negara bergerak ke depan setanding negara-negara maju.


4 comments: